@codenerd på twitter Mit seneste tweet:

Anmeldelse af Mumien – Dragekejserens Grav

Så er Brendan Fraser tilbage som den mumiedræbende Rick O’Connell, denne gang med Maria Bello i rollen som hans kone Evelyn O’Connell. Parret har lagt de vilde eventyr på hylden siden Mumien 2, og lever et ganske normalt, omend for dem kedeligt, hverdagsliv. Da de bliver tilbudt en sidste spændende opgave, kan de dog ikke sige nej. Opgaven er simpel, en tur til Kina med en kunstgenstand.

I Kina støder Evelyn og Rick på deres søn Alex (spillet af Luke Ford), som de ellers troede var på universitetet. Han er gået i deres fodspor og har opdaget den frygtede dragekejsers grav, vis historie vi får fortalt i en lang prolog i starten af filmen.  Den simple mission viser sig herefter hurtigt at være knap så simpel, dragekejseren bliver vækket fra sin evige søvn, og nu må familien O’Connell endnu engang, redde verdenen fra en ondskabsfuld mumie – denne gang spillet af Jet Li.

Middelmådig actionfilm

Hverken Mumien eller Mumien vender tilbage, bød på store film oplevelser, men en ting er sikkert, de var underholdende og ganske god action. Dragekejserens Grav er ingen undtagelse for dette – ligeledes er der ikke sparret på computer effekterne. Nogen vil måske så sige, hvad er problemet så? På en eller anden måde hænger det bare ikke sammen i 3eren, det er som om vi har set det hele 2 gange før – hmm hov det har vi jo rent faktisk også… Mumien 3 tilbyder absolut intet nyt i forhold til Mumien franchisen, og karakteropbygning er et fremmedord.

Humoren i filmen holder den lidt i live, der bliver fyrret den ene sjove linje af efter den anden. Dette bliver dog til tider for meget, og nogle af de smarte bemærkninger bliver direkte platte at høre på. Heldigvis er der dog stadig noget flere sjove bemærkninger end platte.

Skuespillet

Om ikke andet så er det et herligt gensyn med Brendan Fraser, som igen spiller ganske troværdigt som Rick O’Connell. Desværre har man skiftet Rachel Weisz ud med Maria Bello i rollen som Evelyn O’Connell – og på et eller andet plan fungerer det bare ikke lige så godt. Maria Bello ser ganske fortrinelig ud, men hun mangler bare et eller andet i forhold til denne rolle.

Konklusion

Mumien 3 – Dragekejserens Grav, er som nævnt en middelmådig actionfilm. Det er absolut ikke et must at se den i biografen – men den er heller ikke direkte skuffende.

Jeg kan ikke helt beslutte mig for om karakteren skal være 2 eller 3 ud af 6, så derfor bliver det denne gang til 2½