@codenerd på twitter Mit seneste tweet:

Anmeldelse af The Dark Knight Rises – Overvurderet men stadig god

the-dark-knight-rises

Det er otte år siden, Batman (Christian Bale) forsvandt ud i natten og med ét forvandlede sig fra helt til en mand på flugt. Da Batman påtog sig skylden for distriktsadvokaten Harvey Dents død, ofrede han alt for det, han og politikommissær Gordon (Gary Oldman) begge håbede var det fælles bedste. Løgnen virkede for en tid, da alle kriminelle aktiviteter i Gotham City blev knust under vægten af the anti-crime Dent Act. Men intet varer ved, og nu er der igen brug for Batman i kampen mod superskurken Bane (Tom Hardy)

De to foregående Batman film  (batman begins og The Dark Knight) har været fantastiske, og Christopher Nolans udgave af batman har uden tvivl været den mest succesfulde relancering af en film i min verden. Nu er det så blevet tid til det afsluttende kapitel, og jeg kan godt afsløre mine forventninger var høje!

Utroligt flot film

The Dark Knight rises er en utrolig flot film, de mange byscener er flot bygget op, og understøtter den dystre stemning i Nolans batman univers rigtigt godt. Der er ingen tvivl om at der er kræset for alle detaljer her, og det er en af de ting som gør filmen til en film man klart skal se i biografen.

Skuespillet er der ikke meget at sætte på, Christian Bale er stadig fantastisk i rollen som Batman og Bruce Wayne, hvor han rent faktisk får lov til at give Bruce Wayne lidt mere skærmtid og mere dybde end de to tidligere film. Gary Oldman klarer det ligeledes flot i rollen som Kommisær Gordon som virkelig bliver fremstillet som en mand der ikke har det godt med sine tidligere beslutninger. Tom Hardy er tilbage i den storform som gav ham sit gennembrud i Inception, nu som Superskurken Bane.

Den store overraskelse for mig er Anne Hathaway som klarer det forbløffende godt som Catwoman. Det er rart at se hende i en helt anden rolle, end de sædvanelige tutte-nutte-pusse-romantiske-komedier, som vi normalt ser hende i. I min verden er det faktisk den bedste Catwoman vi har set, og jeg håber faktisk at det bliver til et remake af den forfærdelige Catwoman film fra 2004 med Halle Berry.

Batman mangler

Når jeg alligevel ikke er helt oppe og ringe over The Dark Knight Rises, så skyldes det måske først og fremmest at jeg føler at Batman mangler i filmen, han er blevet skubbet lidt ud på sidelinien i forhold til Bruce Wayne, så hvis du synes The Dark Knight var helt fantastisk, og vil have mere af denne, ja så kommer the Dark Knight rises lidt til kort. Det er på ingen måder action der bærer denne film, og det er også dejligt, men over næsten 3 timer kunne Batman nu godt have fået lidt mere tid til at nedkæmpe skurke i bedste batman stil.

Derudover synes jeg faktisk at filmen til tider kan virke noget lang og ikke mindst forudsigelig, og flere steder studsede jeg over ting som bare ikke lige gav mening, 2 minutter før en bombe sprænger undrer det mig fx at man har tid til at stoppe op og have en lille hyggelig dialog, men sådan er der jo så meget! Jeg vil ikke gå i detaljer med slutningen på filmen, da det vil være en totalt spoiler, men også her går der lidt for meget Hollywood i tingene for min smag.

Samlet bedømmelse

Filmen har været meget hypet, og det er klart når man har lavet 2 fantastiske film i forvejen. Dette stiller desværre så også rigtigt høje krav til afslutningen, ikke mindst af mig! Det er en rigtig flot film, det skal der ikke være nogen tvivl om, men synes helt klart the Dark Knight var bedre, og jeg synes bestemt at the Dark Knight Rises er en anelse overvurderet.

Filmen er helt klart værd at se i biografen, men jeg vil klart anbefale at skrue forventningerne ned, specielt hvis du som jeg, ønsker at se en film i samme stil som toeren. Det er det ikke. Skuespiller præstationerne og det visuelle udtryk kan lige nøjagtigt trække filmen op på 5/6 stjerner

Martin Nielsen giver den: 5 ud af 6
starstarstarstarstarstar

Trailer til The Dark Knight Rises