Anmeldelse af Shutter Island

Edge of darkness

Instruktør: Martin Scorsese

Medvirkende: Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo, Sir Ben Kingsley, Emily Mortimer, Max von Sydow

Genre: Psykologisk Thriller

Længde: 148 minutter

I 1954 tager U.S. Marshal Teddy Daniels og hans partner Chuck Aule til den afsides ø ud for Massachusetts for at finde en undvegen patient fra et sindssygehospital. Under efterforskningen opdager Teddy, at både øen, hospitalet og hans partner gemmer på dybe hemmeligheder.

Shutter Island er Martin Scorseses seneste film, mit personlige forhold til Martin Scorsese har nok altid været at man skal være i et specielt humør for at se nogle af hans film, fx Gangs of New York, som på den rigtige dag kan være helt fantastisk, men på den forkerte dag kan være noget makværk. Derfor var jeg heller ikke 100% overbevist om at Shutter Island ville være en fantastisk film. Det skal siges at jeg på en eller anden måde havde fået overbevist mig selvom at Shutter Island var en gyser film, og det er det absolut ikke, det er en psykologisk thriller, og ser du den med forventning om at se en gyser, ja så bliver du altså lidt skuffet.

Skuespillet i Shutter Island er helt fantastisk, Leonado DiCaprio gør det godt som U.S Marshal Teddy Daniels, faktisk bedre end jeg længe har set DiCaprio, men det er ikke kun Leonardo DiCaprio der gør det godt. Ben Kingsley, som sindssygehospitalets overlæge, er super overbevisende.

Filmen starter utroligt langsomt, og vil for mange virke en anelse triviel i første halvdel. Efterfølgende kan man dog nemt se hvordan det hele har været med til at opbygge stemningen i filmen. Historie og karakteropbygning er netop det der gør, at en meget uventet drejning til sidst i filmen er helt genial. Jeg vil ikke her afslører hvad denne drejning går ud på, men for mig er det det der redder filmenen.

Da jeg kom ud fra biografen, må jeg indrømme at jeg ikke var imponeret, jeg tror jeg stadig var mærket af at jeg havde troet det var en gyser. Jeg var klar til at give filmen 3/6 stjerner.

Men Shutter Island var åbenbart en af de film der lige skulle have tid til at synke ind, for her dagen derpå synes jeg faktisk filmen var væsentligt bedre end første indtryk. Scenografien er flot, historien er godt opbygget, skuespillet er fantastisk, så jeg må faktisk, i dag, strække mig til at give filmen 5/6 stjerner. Filmen er af mange blevet sammenlignet med gamle Hitchcock film, og her vil jeg da ikke stå udenfor, så til slut vil jeg bare sige, er du til Hitchcock film tror jeg helt sikkert Shutter Island vil være noget for dig.

Vurdering: 5/6 stjerner

Trailer til Shutter Island

Leveret af filmtrailer.com