Jeg har nu været i selskab med den første danske google analytics bog i en uge, og derfor skal den da også lige have en anmeldelse med på vejen.
Analyticsbogen er skrevet af Morten Vadskær og Jacob Kildebogaard, en praktikker og en akademiker, et godt mix når der skal skrives en bog der dækker begge vinkler. Hvis man kender noget til Jacob så ved man at han brænder utroligt meget for webanalyse og når det kommer til Morten, så brænder han vist for alt som kan skabe resultater, derfor glædede jeg mig også rigtigt meget til at læse deres bog, for er der noget bedre end at læse en bog skrevet af nogen der brænder for det de skriver om?
Analyticsbogen dækker som jeg ser det, alle de områder du kunne forestille dig inden for google analytics. Hvad enten du er ny eller øvet analytics bruger, så finder du helt sikkert tips i denne bog som er guld værd. Bogen har for mig været en opfriskning af meget viden, men der er helt sikkert også kommet ny info på banen.
Bogen har især været et spark bagi og har fået lavet to A4 sider med ting som bør implementeres, mange af disse var ting jeg godt vidste skulle laves i forvejen, men nu har jeg en konkret liste, og dermed er der noget større chance for det rent faktisk bliver gjort.
Analyticsbogen er også et fantastisk opslagsværk, for hvordan er det nu lige man sporer tomme søgninger i analytics? og hvordan var det nu lige man fik opsat en kanal på sit betalingsflow der til dels ligger på 3. parts website? Sidstnævnte fik faktisk mig til at gå i gang med lidt Javascript ninja skills og rent faktisk få det til at virke 100% i DIBS flexwin, noget som kræver lidt ekstra fikumdik (mon ikke det kunne blive til et blogindlæg en af dagene)
Bogen er ganske velskrevet, ud fra et tidligt preview havde jeg faktisk frygtet at bogen kunne komme til at virke meget som en akademisk rapport, men den færdige udgave er et rigtigt godt mix af teori og praksis, og beskriver derfor altid både evt. problemer men så sandelig også hvordan du så kan løse dem. Bogen er opbygget på en ganske dejlig måde, har du fx kun 20 minutter til at installerer og komme i gang, ja så fortæller Analyticsbogen dig lige præcis hvor langt du kan komme, derudover er der 2 timers installation og 20 timers installation. Har du en webshop vil jeg klart anbefale at du afsætter de 20 timer, for her kommer der virkelig guldkorn på banen, og når du først har læst henholdsvis 20min og 2 timer, ja så tror jeg nu også du har fået så meget blod på tanden at du godt kan se ideen i at fortsætte.
Der hvor bogen går fra at være ok til super, er at du rent faktisk for en gang skyld ikke bare lærer hvordan du bruger Google Analytics, men også hvad du så rent faktisk kan bruge dine data til – og det er her værdien skabes, fordi hvis du ikke bruger dine data aktivt, hvad er det så lige du skal med dem?
Efter at have læst bogen kan jeg kun sige en ting, køb den! Det er et fund til de penge, og bør være et krav til alle som ønsker at drive et seriøst website. Nogen gange er det skidt at være “den første” men dette er ikke tilfældet med Analyticsbogen, den rammer simpelthen plet i første forsøg!
Du kan hente en gratis lightudgave af Analyticsbogen, så kan du lige se om det er noget for dig inden du køber, men det kan jeg næsten love dig det er, så vil da anbefale du bare får den købt, og det kan næsten kun gå for langsomt.
Nu står jeg faktisk kun tilbage med et spørgsmål… hvornår kommer Google Website Optimizer bogen fra den dynamiske duo?
Jamen jeg sidder og er helt rørt og er glad for, at en så erfaren JavaScript/webapp-haj som dig også har glæde af bogen. Det bekræfter mig vist kun i, at den henvender sig til et bredt segment.
-Og så kan jeg da KUN bakke op om et indlæg om, hvordan man får kanalen til at virke med DIBS og JavaScript-tryllestøv. Der er så mange, der har brug for de kanal-indlæg, så lad dem endelig flyde.
Mht Website Optimizer-bogen så må jeg nok skuffe dig. Jeg er af den opfattelse, at den ER skrevet og hedder “Always Be Testing”. Den er virkeligt god og kombineret med det gratis pdf-dokument Techieguide (som du vil elske) og gwotricks.com, så har man den ultimative Google Website Optimizer-“bog” ;o)
Link til seneste blogindlæg: Kanal (over betalingsside) i Google Analytics
Ja, bogen henvender sig rigtigt bredt, men hvor mange bøger der henvender sig bredt dermed også må give afkald på nogle vigtige informationer, ja så formår I faktisk at få det hele med, ja der er nogen kapitler nogen målgrupper ikke vil fatte en meter af, men så kan de jo tage bogen og gå til deres haj og sige “det vil jeg ha”
Og indlægget om dibs skal nok komme, har allerede fået værdifuld info som i sig selv nok har betalt bogen, og havde det ikke været for jer havde jeg nok ikke valgt at bruge en halv dag på at få det til at virke i dibs.
Du har nok ret i at GWO bogen er skrevet og lige nøjagtigt her tror jeg måske heller ikke at engelsk er et problem, mens der nok stadig er mange som anvender analytics der ikke nødvendigvis er 100% skarpe til Engelsk, så super med et dansk indspark, det manglede der virkelig.